ROS – Robotstøttet språkopplæring i barnehagen
ROS – Robotstøttet språkopplæring i barnehagen
Målet med prosjektet var å utvikle og teste ut en innovativ løsning for språkopplæring i norsk for barn i Grorud bydels barnehager. Prosjektet ble gjennomført som en del av Groruddalssatsingen som er Oslo kommunes og statens felles innsats for å skape varige forbedringer av utvalgte tjenester og nærmiljøer i Groruddalen.
Løsningen bygger på en kombinasjon av robot og app med det overordede mål å bidra til at en vesentlig høyere andel av de minoritetsspråklige barna behersker norsk når de starter på skolen. Konseptet ble utviklet med utgangspunkt i bydelens metodikk for språkopplæring i barnehagene og som et supplement til annet systematisk språkarbeid gjennom dagen.
Norsk Regnesentral sto sentralt i utviklingen og testing. Vi arbeidet blant annet med:
Bedre norskspråklige ferdigheter hos barna er forventet å ha stor positiv effekt på sikt. Sannsynligheten for å fullføre skolegang og eventuelt videregående opplæring vil økes, og det vil også være lettere for dem å komme inn i arbeidslivet. Bedre språk vil fremme integrering og kan hjelpe til med å utligne sosiale forskjeller. En mer helhetlig og motiverende språkopplæring vil dermed ha store ringvirkninger på språkopplæringen i barnehagene, være tidsbesparende for de ansatte og åpne flere muligheter for tettere samarbeid med barnas foreldre og foresatte.
Illustrasjon
Se intervju med pedagog og utvikler og en kort demonstrasjon av hvordan roboten brukes.
Siste prosjektnytt
Roboten vår for norskopplæring av minoritetsspråkelige barn i barnehagen har fanget oppmerksomheten til nettstedet TechXplore og er omtalt i en informativ og illustrerende nyhetssak. Updated date: Onsdag, november 18, 2020 - 14:33 |
En video vi laget for å forklare arbeidet vi legger ned i ROS-prosjektet, har blitt med i forrige ukes "Your weekly selection of awesome robot videos" til IEEE Spectrum. Du kan se videoen på YouTube.
Faksimile: IEEE Spectrum Updated date: Tirsdag, april 21, 2020 - 15:40 |
Publications
Schulz, Trenton Wade; Halbach, Till; Solheim, Ivar. Using Social Robots to Teach Language Skills to Immigrant Children in an Oslo City District. ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI) (ISSN 2167-2121). doi: 10.1145/3371382.3378257. 2020
Project period
Links
Prosjektet er omtalt andre steder på nettet også:
Financing
Grorud bydel
Partners
- Grorud bydel
- OsloMet
- Innocom AS