VisitorEngagement
VisitorEngagement
Prosjektet VisitorEngagement utviklet et innovativt system for observasjon av hva som engasjerer besøkende i vitensentre og museer. Systemet har to hovedkomponenter:
- en datainnsamlings- og tolkningskomponent av data fra sensorer og kameraer og
- en metodekomponent med modellering av disse dataene. Resultatene fra systemet er besøksobservasjoner og tall for hva som engasjerer besøkende.
Dernest er resultatene (output) et datamateriale som vitensenteret selv og deres partnere for eksempel skoler kan bruke i vitenformidling, til å videreutvikle installasjoner, og til å måle endringer over tid. Datainnsamlingskomponenten bruker kameraer og sensorer. Systemet vil bli designet slik at det monitorerer besøk uten å forstyrre de besøkende mens de er inne i viten- eller utstillingssenteret.
Systemet vil ha en modul hvor besøkende selv svarer på hva som var engasjerende opplevelser i et besøk. Systemet vil videre kunne kjenne igjen ansiktsuttrykk og bio-fysiologiske reaksjoner. En algoritme bearbeider disse dataene og setter dem sammen med den besøkendes egen vurdering til selve opplevelsen fra så-kalte exit-surveys.
VisitorEngagement vil i formidlingssammenheng brukes sammen med skoler for å lage et tilpasset opplegg for besøk. Dataene fra besøket forteller om hvor engasjerte en gruppe besøkende var der og da, og data innsamlet blant de samme besøkende en tid etterpå fortelle hvilken grad besøket hadde en inspirasjonseffekt.
VisitorEngagement vil bli implementert som en del av Expologys system XMS (som er et innholdssystem for bl.a. vitensentre). Prosjektet skal gjennomføre forskning i skjæringspunktet mellom systematiske studier i vitensentre, sensor-teknologi, psyko-fysiologiske reaksjoner og affective computing'. Det planlegges brukerstudier hos deltagende partnere i vitensentrene Norsk Teknisk Museum, Engineerium og Norsk Maritimt Museum der metodikken i VisitorEngagement prøves ut.
Populærvitenskapelig sammendrag
Vitensentre og museer skal være et møtested der barn, unge og voksne blant annet kan utforske matematikk, naturvitenskap, teknologi og historie gjennom egenaktivitet og i aktivt fellesskap med andre. Hva er det som engasjerer besøkende? I dag finnes det ikke gode målinger for dette. Man teller gjerne besøkende, men det er ikke utviklet datainnsamlingsmetoder som forteller hva besøkende faktisk gjør, og heller ikke metoder som knytter sammen informasjon om besøkendes adferd med den subjektive opplevelsen.
Prosjektet VISITOR ENGAGEMENT skal utvikle et innovativt system som måler hva som engasjerer besøkende i vitensentre. Hovedmålet med VISITOR ENGAGEMENT er å måle engasjement,brukeropplevelse og læringsopplevelse i vitensentre og museum. Dette skal gjøres ved hjelp av sensor- og kamerateknologi, måling av brukeradferd og ved korte spørreundersøkelser. Ved sensorteknologi kan man observere uten å lagre personinformasjon og uten at brukeren forstyrres, og disse dataene gir verdifull informasjon når de legges inn XMS (Exhibition Management System), den tekniske plattform og driftssystemet til utstillinger utviklet av Expology AS.
Resultatene fra VISITOR ENGAGEMENT er besøksobservasjoner og tall for hva som engasjerer besøkende. I prosjektet skal begrepet engasjement gjøres målbart. Dette vil redusere behovet for spørreskjemaer og tradisjonelle brukerundersøkelser i vitensentre og museum. Det er en rekke alternative som kan benyttes. Vi vil derfor først evaluere kameraer og sensorer med vekt på det teknisk for å avdekke hvilke av disse som gir stabile data. Prosjektet vil også utvikle metrikker for sammenstilling av bio-fysiologiske data og subjektive data. Personvernet vil ivaretas når personopplysninger brukes.
Vi vil gjennomføre case studier hos Norsk Teknisk Museum, Norsk Maritimt Museum og Aker Solutions Engineerium. Dette er hensiktsmessig for å validere systemet og dokumentere resultater. Prosjektet har valgt installasjonene «Energitivoli - Solcelle» hos Norsk Teknisk Museum, «Sjøens Motorvei» i den nyåpnete utstillingen «Norge er havet» i Norsk Maritimt Museum og «eQuiz» hos Engineerium som forskningsobjekter i første evalueringsrunde.
Prosjektet har utviklet en klassifisering for installasjoner: «VISITOR ENGAGEMENT Installation Profile», kort: VEI-profile. Denne profilen beskriver styrkeforholdet til ulike parametere som påvirker engasjementet i en installasjon, og brukes til å kunne systematisk gjøre endringer i installasjoner slik at opplevelsen blir bedre for besøkende og gir bedre engasjement. VEI-profilen består av enkelt-dimensjonene «konkurranse», «narrativ», «interaksjon», «fysisk aktivitet», «styringsgrad for besøkende» og «sosial dimensjon».
Firmaet Expology er prosjekteier. Expology vil utvide sin tekniske plattform XMS med en modul for VISTOR ENGAGEMENT. Andre deltakere er Norsk Teknisk Museum, Norsk Maritimt Museum og Engineerium. Disse vitensentrene og museene vil delta i testene og valideringen av de nye løsningene. Norsk Regnesentral (NR) leder prosjektet. NR skal utvikle metodikk for å kombinerer subjektive og objektive data samlet inn ved bruk av VISITOR ENGAGEMENT. NR vil være ansvarlig for sensorteknologi, for datamodellering, og for å validere systemet. Intermedia / Institutt for pedagogikk v/ UiO vil observere besøkende og følge noen av disse opp i vitenskapelige studier.
Publications
- Medieomtale: Skal måle publikums engasjement på nye måter
- Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Joryd, Göran: How to Visualise the Qualities of Installations? In NORSIGD Info 1/2015, p. 9-10
- Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Joryd, Göran Kurt; Schulz, Trenton W..: Towards Assessing Visitor Engagement in Science Centres and Museums. I: PESARO 2015, The Fifth International Conference on Performance, Safety and Robustness in Complex Systems and Applications. International Academy, Research and Industry Association (IARIA) 2015 ISBN 978-1-61208-401-5. s. 21-27
- Tjøstheim, Ingvar; Leister, Wolfgang; Larssen, Andreas; Schulz, Trenton W..: The role of emotion and enjoyment for QoE — A case study of a science centre installation. I: 2015 Seventh International Workshop on Quality of Multimedia Experience (QoMEX) Proceedings. IEEE conference proceedings 2015 ISBN 978-1-4799-8958-4. s. 1-6
- Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Schulz, Trenton Wade; Joryd, Göran; Larssen, Andreas; de Brisis, Michel. Assessing Visitor Engagement in Science Centres and Museums. International Journal On Advances in Life Sciences 2016 ;Volum 8.(1&2) s. 50-64
- Marie Hobson, Nils Petter Hauan, Haiko Kilkson, Göran Joryd: Finding Common Ground between Designers and Museum Pactitioners, Digital Spokes#21, ecsite, 2016
- Leister, Wolfgang; Aursand, Peder; Tjøstheim, Ingvar; Lauritzsen, Syver; Joryd, Göran. The Graphical Expression of the Visitor Engagement Installation (VEI) Profile Revisited. Norsigd Info (ISSN 0803-8317). (1) pp 9-10. doi: 10.13140/RG.2.2.31727.02725. 2017.
-
Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Joryd, Göran; de Brisis, Michel; Lauritzsen, Syver; Reisæter, Sigrun: An Evaluation-Driven Design Process for Exhibitions. Preprints 2017, 2017090004 (doi: 10.20944/preprints201709.0004.v1). - Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Joryd, Göran; de Brisis, Michel; Lauritzsen, Syver; Reisæter, Sigrun. 2017. "An Evaluation-Driven Design Process for Exhibitions." Multimodal Technologies Interact. 1, no. 4: 25. (doi: 10.3390/mti1040025)
- Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Norseng, Per G; Joryd, Göran; Bagle, Eyvind; Sletten, Heidi Thöni. Digital Storytelling and Engagement in Exhibitions about Shipping. Norsk museumstidsskrift (ISSN 2464-2525). 4(2) pp 50-72. doi: 10.18261/issn.2464-2525-2018-02-02. 2018.
- Cooney, Martin Daniel; Leister, Wolfgang. Using the Engagement Profile to Design an Engaging Robotic Teaching Assistant for Students. Robotics (ISSN 2218-6581). 8(1) pp 1-26. doi: 10.3390/robotics8010021. 2019. Full-text
- Leister, Wolfgang; Tjøstheim, Ingvar; Joryd, Göran; Andersson, Jan Alfred; Heggelund, Håvard. Strengthening Engagement in Science Understanding with Learning Trails. Multimodal Technologies and Interaction (ISSN 2414-4088). 3(3) doi: 10.3390/mti3030048. 2019. Full-text
- Leister, Wolfgang. Strengthening Tourists’ Engagement in Guided Hiking and Trekking. Administrative Sciences (ISSN 2076-3387). 9(2) doi: 10.3390/admsci9020045. 2019. Full-text
Financing
Norges Forskningsråd, prosjekt 228737